2022'de Halkla İlişkiler Stratejisi Nasıl Oluşturulur
Geçenlerde Meltwater'de okuduğum ve özellikle iletişim sektöründe yeni olan arkadaşların ve orta ölçekli işletmelerin işine yarayabileceğini düşündüğüm makalenin tercümesidir. Elbette tüm tercümeler gibi güzel olması için eşine sadakat noktasında noksanları bulunmaktadır. 😀 Bu nedenle makalenin orijianlini okumak isterseniz adresi : https://www.meltwater.com/en/blog/how-to-create-a-pr-strategy
2022'de Halkla İlişkiler Stratejisi Nasıl Oluşturulur
İyi planlanmış bir PR stratejisi, marka bilinirliğini artırmanın en hızlı yollarından biri olabilir. İçerik yayınlamak ve yansıma için totemler yaratmak yerine, belirli hedeflere ulaşmanıza yardımcı olacak bir stratejik eylem planı daha iyi bir seçenek olabilir. İyi bir PR Stratejisi ile satın alma davranışlarını ve tüketici duyarlılığını etkileyebilir, gürültüyü azaltabilir ve markanızı doğru yere konumlandırabilirsiniz.
Geçen yıl bir PR stratejisi geliştirmek için zaman
ayırdıysanız, şimdiden başlamak için iyi bir yeriniz var. Ancak üzgünüm aynı plan
bu yıl çalışmayacaktır. Halkla ilişkiler stratejinizi günümüzün alıcılar,
rakipler ve teknoloji ortamına uyacak şekilde güncellemeniz gerekecek.
Ve PR stratejileri oluşturma konusunda yeniyseniz,
şanslısınız! Planlama konusunda size yardımcı olmak için adım adım süreci anlatıyoruz.
Aşağıda detaylarını bulabileceğiniz bu kılavuzu başarı için
Halkla İlişkiler strateji şablonunuz olarak düşünebilirsiniz.
İyi Bir Halkla İlişkiler Stratejisi Neden Bu Kadar Önemli?
Bu soruya temel bilgilerle başlayalım. Halkla ilişkiler WOMM
değildir. Evet, insanlar muhtemelen markanız ve ürünleriniz hakkında konuşuyor
olabilir. Ve evet, medya kuruluşları şirketinizin ne yaptığını, siz onlara
konuşmadan haberleştirebilir. Ancak halkla ilişkiler stratejileri olmadığında
mesaj stratejiniz de olmayacaktır. PR stratejisi oluşturduğunuzda ise, kitlenize
ve medyaya nasıl göründüğünüzün kontrolünü elinize almış olursunuz. Sadece
pasif bir katılımcı değil, konuşmanın sürücüsü olursunuz. Özetle başarılı bir
algı yönetimi için ilk adımı atmış olursunuz.
Ayrıca halkla ilişkiler stratejileri size yön verir.
Şirketinizi dış dünya ile neyi ve nasıl paylaşmak istediğinize dair bir plan
görevi görür. Örneğin, 2022'de yeni bir ürünü piyasaya sürmeyi planladığınızı
varsayalım. Bu gelişmeyi nasıl duyuracaksınız? Pazarlama araçları metotlardan
biri tabii. Ancak iyi PR uygulamaları, hedef kitlede farkındalık yaratacağı
gibi erişim değerlerini de kendi kanallarınızın ötesine taşımanıza yardımcı olacaktır.
Veya, diyelim ki, ayıplı ürün geri çağırma gibi sert bir şey
oldu. Geri çağırmalar derhal harekete geçmeyi gerektirir. Krizi ele almak için
bir PR stratejisi geliştirmek için zaman ayıramazsınız. Bunun yerine, önceden
hazırlanmış bir planınız olması gerekir. Dolayısıyla hazırlayacağınız stratejik
iletişim planı içinde mutlaka potansiyel kriz ve çözümlerine de yer vermeniz
gerekir.
İletişim Stratejisi Şablonu
Artık bir PR planı oluşturmanın arkasındaki nedeni bildiğinize
göre, şimdi hareketlere geçelim. 2022 için sağlam bir PR stratejisi geliştirmek
için gerçekten ne gerekiyor?
Yaptığımız çalışmalar sırasında kurumlar için bir PR
stratejisi şablonuna sahip olmanın, markaların görevine devam etmesine ve tüm planı
eksiksiz uygulamada çok yardımcı olduğunu gördük. Bu nedenle aşağıdaki kılavuzu
hazırladık. Lütfen bunu kaydedin ve PR planınızı geliştirirken ona tekrar
bakın.
2022 için Halkla
İlişkiler stratejinizi nasıl oluşturacağınız konusunda daha fazla ipucu almak
için Halkla
İlişkiler Rehberimize göz atın.
İletişim ihtiyacınızı belirleyin
Bir önceki yılın Halkla İlişkiler faaliyetlerini gözden
geçirerek yeni Halkla İlişkiler stratejinize başlayın. Stratejiniz genel
itibariyle hangi temellere dayanıyordu? Bu sorunun yanıtını verirken plan
üzerinde adresleyemediğiniz boşlukları da yakalamaya çalışın. Eğer geçtiğimiz
yıllara ait belirli bir iletişim stratejiniz yoksa, şirketinizin medyada nasıl
göründüğüne bakabilirsiniz. Kim konuşmacıydı? Nerede ve hangi konularla öne
çıktınız? Olumlu olumsuz geri dönüşler neler oldu?
Halkla ilişkiler başarınızı ölçmek için herhangi bir metrik
kullandıysanız, performansınızı kıyaslamak için bu verileri kullanın. Örneğin,
birçok halkla ilişkiler uzmanı, medyadan bahsedilme sayısını ve hedef kitle
erişimini ölçer.
Aldığınız yansımalarının sayısını doğru bir şekilde ölçmek
için bir medya izleme çözümü, çevrimiçi haberler, sosyal medya, radyo ve
yayında bahsetmeleri hızla ortaya çıkarmanıza yardımcı olabilir.
Ve son olarak eğer yaptırabilirseniz bir marka sağlığı
araştırması yaptırarak şirketinizin algısını net olarak ölçmeniz yararlı
olabilir.
Şimdi yeni PR ihtiyaçlarını belirlemek için de iyi bir
zaman. Örneğin, şirketiniz geçen yıl büyüdüyse, iletişim ekibinize bazı
kişileri eklemeniz gerekebilir. Veya yeni bir rakip ortaya çıktıysa, sektöre
ait sosyal medya paylaşımlarını ve bahislerini takip etmeye başlamanız
gerekebilir.
İletişim Hedeflerinizi Belirleyin
Etkili iletişim planı net olarak tanımlanmış hedeflere
dayanır. Bir hedef olmadan, çabalarınızın işe yarayıp yaramadığını bilmenin
hiçbir yolu yoktur.
Halkla ilişkiler ile tam olarak neyi başarmak istiyorsunuz? Buna
karar verdikten sonra yoğunluğu hedefinize göre belirleyerek aşağıdaki maddeleri
uygulamaya başlayabilirsiniz.
·
Marka bilinirliğini artırın
·
Sosyal medyanızı takip ederek büyütün
·
Kitlenizle iletişimi geliştirin
·
Şirketiniz için özel içerikler üretin
·
Olumlu müşteri duyarlılığını artırın
·
İtibar yönetimine ağırlık verin
·
İçerik pazarlamasından yararlanın
·
İnfluencer iletişimini kullanın
·
İşveren markası algınızı güçlendirin.
Daha fazlası için, önemi kanıtlanmış 14
PR KPI listemize göz atın.
Bir halkla ilişkiler stratejisi, yukarıdakilerin hepsini ve daha fazlasını başarmanıza yardımcı olabilir. Hedefleriniz, 2021'deki PR planlamanızla da ilgili olabilir. 2022'de çabalarınızı daha da iyi hale getirmek için neyi değiştirmek veya geliştirmek istediğinizi düşünün. Sonraki adımlarda tekrar başvurabilmeniz için hedeflerinizi kâğıda dökün.
İletişim Pazarınızı Yaratın
İletişim pazarınız, bağlantılarınız olan tüm gazetecileri ve
medya kaynaklarını içerir. Medya ilişkilerinizi geliştirmek her zaman
planınızın bir parçası olmalı, böylece daha fazla anılma fırsatınız olur. Gerçek
iletişim pazarınızı bulmak için hedef kitlenizi düşünün. Hedef kitleniz bilgiye
ulaşmak için nereye gidiyor? Hangi haber kaynaklarını, blogları veya yayınları
okuyor? Sosyal medyada kimleri ve hangi kanalları takip ediyorlar?
Hedef kitlenizi iyi bilirseniz bu bilgi sizi doğru yayın
türlerine yönlendirecektir.
Ayrıca tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de faaliyet gösteren
faselis gibi bülten dağıtım sistemlerine abone olabilir, bazı butik PR
ajanslarından sadece bülten servis hizmeti satın alabilirsiniz.
Doğru PR Araçlarını Seçin
Dünyadaki en iyi PR fikirlerinden bazılarına sahip
olabilirsiniz. Orijinal, iyi markalı görüntüleriniz olabilir, dünyada eşi
benzeri olmayan bir ürün ya da hizmet de sunuyor olabilirsiniz. Ancak sağlam
bir medya planınız yoksa ve doğru araçları kullanmıyorsanız hedef kitleniz tüm
sıkı çalışmanızın hayata geçtiğini asla göremeyebilir.
Dolayısıyla PR araçlarını seçerken kullanacağınız taktikleri
de dikkatlice düşünmeniz gerekmektedir. Aslında halkla İlişkileri eğlenceli
kılan şeyler bunlardır diyebiliriz. Etkinlikler, sosyal medya uygulamaları,
misafir blogları, influencer marketing çalışmaları ve içerik pazarlaması.
Ardından, her bir taktiği uygulamayı daha kolay ve daha
etkili hale getirecek PR araçlarını seçmeniz gerekir. Örneğin, basın
bültenlerine odaklanıyorsanız, medya ilişkileri hizmetlerine veya bir sosyal
medya izleme çözümüne yatırım yapabilirsiniz.
Öte yandan iyi PR, harekete geçmekten daha fazlasını
gerektirir. Kullandığınız her taktik bir amaca bağlı olmalıdır. Örneğin,
Blogger A'ya satış konuşması yapıyorsanız, neden o blogger'ı seçtiğinizi
düşünün. Markanıza nasıl bir değer katabilirler? İzleyicileriyle tam olarak
neyi paylaşmak istiyorsunuz?
Giderek halkla ilişkiler ile pazarlamanın iç içe geçtiğini
görüyoruz. Bunun en önemli nedeni PR gibi, pazarlama da davranışları, duyguları
ve eylemleri etkilemek için tasarlanmıştır diyebiliriz.
Konu tanıtım oluşturmaya geldiğinde, pazarlama ve halkla
ilişkiler uyumlu olmalıdır. Her iki tarafın da içeriğin ve medyadan
bahsedenlerin işinizde hizmet ettiği amacı anlaması gerekir. Sonrasında, bu
fırsatları nasıl kullanacağınıza daha iyi karar verebilirsiniz.
İyi tasarlanmış tüm PR kampanyaları ve stratejileri çeşitli
metrikler içerir. Ölçemediğiniz şeyi yönetemezsiniz noktasından hareketle proje
ya da şirketinizin ihtiyaçlarına özel metrikler kullanmalısınız. İzlediğiniz
metrikler ayrıca taktiklerinize, hedeflerinize ve hedeflerinize bağlı
olmalıdır. Örneğin, PR kampanyalarınız sosyal medyada her şeyi kapsıyorsa,
bahsetmeleri, yeni takipçi sayısını, yorumları, paylaşımları ve gönderi
erişimini izlemelisiniz. Basın bültenleri hazırlıyorsanız, sizi yayınlayan kaç mecra
olduğunun, erişim değerinin sayısını tutabilirsiniz.
Değerlendirilebilecek bazı genel PR metrikleri şunlardır:
·
Web sitesi trafiği değişiklikleri
·
Organik medyadan bahseder
·
Web sitesi hemen çıkma oranı
·
Ağızdan ağza sözler
·
Kitle duyarlılığı analizi
·
Dönüşüm oranları
·
Yeni müşteri sayısı
·
Arama sıralamalarında iyileştirmeler
·
E-posta abone artışı
·
E-posta tıklama oranları
·
Paydaş memnuniyeti
İzlemediğiniz şeyi ölçemezsiniz. Aynı şekilde, her şeyi
takip etmeye ve ölçmeye çalışmak ihtiyatlı değildir. Bu verileri toplamak zaman
alıcıdır. Ayrıca, analiz edecek ve anlamlandıracak çok şeyiniz olacak. En
önemli parçaları seçin ve onları hızlıca kullanmaya başlayın.
İyi PR Planlaması ile Basın İlişkilerini Optimize Etme
Halkla ilişkiler kampanyaları ve stratejileri geliştirmek,
çok fazla odağın bir araya gelmesiyle oluşur. Yukarıda ortaya koyduğumuz gibi
bir şablon kullanmak, PR planlamanız için size güçlü bir temel sağlar.
Halkla ilişkiler planlamasının ayrıntılarında kaybolmanın
kolay olduğunu biliyoruz. Bu nedenle, basın ve diğer PR fırsatlarını optimize
etmenin yollarını bulmanızı öneriyoruz. Unutulmamalıdır ki; bir fırsat, kolayca
birkaç ayrı içerik parçasına veya söze dönüşebilir. Böylelikle iletişim fırsatı
birden çok mecrada yansıma bulur, hedef kitlenin tamamına ulaşmak mümkün
olabilir.
Ayrıca, hedef kitlenizin daha da fazlasına ulaşmak için
içeriğinizi yeniden kullanmanın yollarını bulabilirsiniz. Örneğin, bir basın
bülteni yayınlandıktan sonra, onu sosyal medyada ve e-posta bülteninizde
paylaştığınızdan emin olun. Ya da bülten içeriğinde geçen anahtar sözcüklerden
bir röportaj planlaması yapabilirsiniz.
Daha fazla tanınma elde etmenize yardımcı olmak için basın
ilişkilerini de optimize edebilirsiniz. Sizinle mülakat yapmayı kabul eden
muhabirler, blogcular ve etkileyici kişilerle iyi iletişim kurun.
Bağlantılarınız ne kadar güçlüyse, sizinle tekrar çalışmak için o kadar istekli
olabilirler. Ve bu, sizi yayınlayacak yeni yerlerin peşinde koşmak için daha az
çalışmanız anlamına gelir!
Yorumlar