İletişimin yeni formu
İletişim fakültelerinin ilk dersi Shannon ve Weaver iletişim
modelidir. Modele göre mesaj bir kaynaktan çıkarak bir araç marifetiyle alıcıya
ulaştırılır. Örneğin Arkadaşım bana telefonda merhaba dediğinde; selamlama
mesajı kaynaktan yani arkadaşımdan telefon marifetiyle alıcıya yani bana
ulaştırılır. Çok basit, temel hatta en ilkel iletişim modeli olmasına rağmen
zamandan bağımsız olması nedeniyle bu model halen öğretilir ve öğrenilir. (tabii akademik olarak model bu basitlikte
incelenmez, kitle iletişimi açısından çok mühim bir modeldir) İlerleyen
dönemlerde bu modelde eksiklik olduğu görülerek modele bir de gürültü kaynağı
eklenmiştir. Gürültü, parazit olarak da adlandırabileceğimiz bu durum mesajın
kaynaktan alıcıya giderken yolda uğrayacağı erozyonu anlatmaktadır. Yani
arkadaşım bana telefonda merhaba dediğinde ben kalabalık bir ortamda olabilirim
ve merhabasını gürültü nedeniyle duyamayabilirim. Öte yandan gürültü her zaman
fiziksel olmak durumunda değildir. Yani bir günde ortalama 3.000 ile 6.000
farklı mesaja maruz kaldığımızı düşünürsek, arkadaşımın telefonda ilettiği tüm
mesajları muhtemelen akşam unutmuş olacağım. Dolayısıyla arkadaşımın mesajı
gürültüye maruz kalmış olacak diyebiliriz.
Kendi adıma iki matematikçinin çizdiği bu iletişim
haritasına özellikle kitle iletişiminde çok önemli bir ekleme daha gerektiği
görüşündeyim. Özellikle dijitalleşmenin kendi devrimini tamamlayıp, evriminin adımlarını
serileştirdiği günümüzde interaktiflik gözden kaçırılmaması gereken bir olgu
olarak ön plana çıkıyor. Yani söylemek istediğim; günümüz
iletişim danışmanları mesaj setlerini yaratırken oluşturdukları mesajların
kitleler üzerinde yaratacağı etki kadar eş zamanlı gelecek tepkiyi de hesaba
katmak zorundalar.
Daha somut bir örnek verecek olursak. Eskiden mesajımızı bir etkileyiciye verdirdiğimizde çok yüksek katma değer alıyorduk. Örneğin sevdiğimiz bir gazeteci yeni çıkan bir pop şarkıcısını övdüğünde ya da yediği bir gofreti yazdığında bu geniş kitlelerce kabul görüyor, Shannon ve Weaver’in korktuğu gürültüye maruz kalmıyor iletişim hedefimizi 12’den vurmuş oluyorduk. Oysa bugün aynı gazeteci ya da fenomen bir blogger aynı eylemde bulunduğunda internette bunu deneyimleyen insanlar eş zamanlı olarak yorumlarını yazarak verilmek istenen mesajın etkisini sıfır noktasına kadar düşürebiliyorlar.
Öte yandan dijitalleşmenin bir diğer getirisi olan hızlı yaşam
nedeniyle; bugün geniş kitlelerce kabul gören birisi yapacağı en ufak hatada
marka değeri ve mesajınıza ciddi zararlar verebiliyor. Hatırlarsınız Süper Kupa
finalinde Liverpool ile Chelsea takımları İstanbul’da karşı karşıya gelmişti.
Tüm Avrupa’nın hatta dünyanın gözünün üstüne olduğu bu maç için iletişim
fırsatını kaçırmak istemeyen firmalarda yapacakları iletişimi aylar öncesinden
tasarlamaya başladılar. Tabii bir çoğu için öne çıkan model maça bir fenomen götürerek maç boyunca ve sonrasın markalarının bol bol
konuşulmasını sağlamaktı. Adını tekrar gündeme getirmeyelim ama bir marka da Ali
Abdüsselam Yılmaz’ı yani namı diğer Delimi Ne’yi maça götürmüştü. İlgi çekerek youtube
takipçi sayısını artırmayı amaçlayan (sonrasında ne kadar reddetse de aksi pek
akla yatkın gelmiyor) Yılmaz dev mücadelenin 14. dakikasında sahaya daldı ve
olanlar oldu. Hem marka hem de kendisi bir anda bir krizin içinde kaldılar.
Maç esnasında ve sonrasında Yılmaz tarafından paylaşılacak ve iletişim danışmanları tarafından özenle hazırlanan mesajlar çöp
olduğu gibi Yılmaz’ın açıklamaları krizi iyice derinleştirdi.
Bu hadise 90'lardan önce olsa, birkaç
gazetede kibrit kutusu kadar yer alacak, iletişim ajanslarının müdahalesiyle
Yılmaz’ın bir markanın davetlisi olarak maça geldiği asla öğrenilmeyecek ve
konu bırakın krizi gündemde bile kendine yer bulamayacaktı. Ancak günümüzde sosyal medya nedeniyle / sayesinde yaşanan olay hızla
yayıldı. Kriz, Yılmaz henüz sahaya adımını attığı ilk saniyede zirveye
tırmandı.
Özetle artık eski modellerde olduğu gibi tek taraflı iletişim
modelleri tarihte kaldı. Artık mesajımızı alıcılara iletirken mutlak suretle
alıcıda yaratacağı etki kadar alıcının göstereceği reaksiyonu da hesaba
katmalıyız.
Yorumlar
To create this keto diet, certified nutritionists, fitness trainers, and top chefs have joined together to produce keto meal plans that are useful, convenient, money-efficient, and delicious.
From their first launch in January 2019, thousands of clients have already transformed their body and well-being with the benefits a smart keto meal plan can provide.
Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover 8 scientifically-certified ones provided by the keto meal plan.
What I'm going to tell you might sound really creepy, and maybe even kind of "supernatural"
WHAT if you could simply push "Play" and listen to a short, "musical tone"...
And miraculously bring MORE MONEY into your life??
And I'm talking about thousands... even MILLIONS of DOLLARS!
Sound too EASY?? Think it couldn't possibly be REAL?!?
Well, Let me tell you the news.
Sometimes the most magical blessings in life are the SIMPLEST!
Honestly, I will PROVE it to you by letting you PLAY a REAL "miracle wealth building tone" I've synthesized...
You simply press "Play" and you will start having more money come into your life. it starts right away.
CLICK here NOW to experience this mysterious "Miracle Money Tone" as my gift to you!